نوار عصب و عضله

  • دیدگاه: 0

نوار عصب و عضله یکی از تست‌های بسیار کمک کننده در صدمات عصب و تشخیص دردهای دست و پا می‌باشد، خصوصا تست عصب می‌تواند درگیری عصب ناشی از فشار دیسک روی آن را نشان دهد. مکررا با بیمارانی برخورد می‌کنیم که دارای درد شدید در پاها می‌باشند و انجام تست‌های مکرر در آنها از جمله MRI و سونوگرافی نرمال بوده است اما تست نوار عصب و عضله بیماری و درگیری دیسک یا آرتروز و فشار ثانویه آن روی عصب را نشان داده است. از طرف دیگر تست نوار عصب و عضله می‌تواند شدت صدمه عصب و همچنین قدیمی یا مزمن بودن آن را نشان دهد. یکی دیگر از کاربردهای تست نوار عصب و عضله شناسایی فشار حاد دیسک روی عصب می‌باشد و پزشک حاذق در این زمینه می‌تواند به کمک آن در تعیین درمان جراحی یا درمان طبی دیسک کمک کند.
یکی دیگر از موارد کاربرد تست نوار عصب و عضله تعیین گیر افتادگی عصب در مناطق مختلف می‌باشد. برای درگیری‌های اندام فوقانی از نوار عصب دست و برای اندام تحتانی از نوار عصب پا استفاده می‌شود.
یکی از این موارد اصلی که در تست نوار عصب دست شناسایی می‌شود سندرم تونل کارپ می‌باشد و تنها راه تشخیص بیماری تونل کارپ یا اصطلاحا C.T.S است. در این بیماری که موجب خواب رفتگی و درد و حس تورم در انگشت نوک دست می‌شود، علاوه بر عصب مدین ممکن است عصب اولنار هم در مچ دست یا در آرنج گیر بیفتد و تست نوار عصب و عضله می‌تواند محل گیرافتادن را چک کند.
احساس گزگز یا مور مور در پا، داغی کف پا یا برعکس سردی و یخ بودن کف پا علائم دیگری است که معمولا منشا آن درگیری عصب در قست‌های پایینی ستون فقرات می‌باشد و به کمک تست نوار عصب و عضله قابل تشخیص است. احساس ورم کف پا یا احساس تورم در دست از علائم شایع دیگر درگیری عصب می باشد که تست عصب ممکن است بتواند در تشخیص آنها کمک کننده باشد.
در بسیاری از بیماران علائم درگیری عصب در کمر و گردن آنها، خود را به صورت درد در استخوان‌های پا یا استخوان‌های دست نشان می‌دهد. تست نوار عصب و عضله در موارد بیماری‌های خود عصب هم بسیار کمک کننده است. بیماران دیابتی ممکن است از احساس گزگز مور مور و ضعف یا بی قدرت شدن پاهای خود شکایات داشته باشند که با کمک تست نوار عصب و عضله می‌توان به تشخیص بیماری آنها کمک کند.
در مواردی که در اثر ضربه یا تصادف عصب دچار صدمه شده باشد می‌توان با کمک نوار عصب تشخیص داد که این صدمه کامل است یا نسبی در حل بهبود است یا رشد آن متوقف شده است و اصولا شدت صدمه اولیه چقدر است.
تست نوار عصب و عضله در کلینیک ایرانپارس توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و بدون دخالت تکنسین انجام شده و جواب نوار عصب و عضله بیماران در همان روز به آنها تحویل می‌گردد.
پلی‌کیلنیک ایرانپارس به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز نوار عصب و عضله در شمالغرب تهران می‌باشد. کلیه کیلنیک‌های نوار عصب و عضله پیشگام دارای قرارداد با بیمه‌های پایه و بسیاری از بیمه‎های دیگر می‌باشد.